Wednesday, June 3, 2009

Pas dan Grandiositi


Dalam banyak perkara yang aku lihat pada Pas, setakat ini, memang tidak dapat diafikan Pas adalah Parti yang paling lama bertapak di Malaysia dan paling stabil. Mungkin secara luaran, sebab Pas sentiasa mengamalkan dasar ‘pintu tertutup’, mungkin hasil konsep ‘Sir’. Cara ini sedikit sebanyak dapat mengawal liberalisasi yang melanda banyak organisasi. Sehingga kini, banyak persoalan dapat diselesaikan secara dalaman.

Namun, setiap perkara yang baharu pasti ada kelemahannya. Dasar yang dipakai oleh Pas ini sedang dilanda ombak yang besar, hasil globalisasi yang melanda dunia. Pimpinan mudanya juga semakin mengamalkan keterbukaan dalam urusan. Kepimpinan ‘ulama sepenuhnya’ semakin dipersoalkan dan dikritik. Keterbukaan ini adalah selari dengan usaha tajdid, dan budaya ilmu sendiri sebenarnya menggalakkan keterbukaan dan berfikiran kritis.

Keterbukaan pemikiran ini akhirnya menghasilkan kerjasama-kerjasama erat antara parti-parti politik yang pada mulanya tidak sehaluan. Maka lahirlah Barisan Alternatif dan Pakatan Rakyat. Usaha memenangi pilihanraya nampaknya berhasil pada PRU yang lepas, hasil usahasama ini.

Tetapi malangnya, sikap Pas sendiri yang sudah lama menjadi budaya Pas masih belum dapat dibuang. Pas masih menganggap bahawa dialah yang memimpin negara dan ummat. Dialah yang menjadi harapan rakyat. Dialah yang satu-satunya bakal menggantikan UMNO. Pas sentiasa dibelenggu perasaan ‘Grandious’, rasakan dirinyalah yang paling hebat.

Kalau tak percaya, carilah petikan-petikan yang dibuat oleh pimpinan-pimpinan Pas. Amat jarang anda temui pimpinan Pas bercakap pasal Pakatan Rakyat, tetapi banyaknya bercakap pasal Pas sahaja.

Pas rasakan merekalah yang menentukan masa depan negara. Sebenarnya, dalam PRU yang lepas, PKRlah yang banyak memainkan peranan, kalau nak difikirkan begitu. Tetapi amat jarang kita dengar PKR bercakap tentang PKR sahaja. PKR akan bercakap tentang Pakatan Rakyat.

Pas masih lagi mangaggap dirinya mampu bergerak sendirian. Tukarlah pemikiran anda. Anda tidak akan dapat melakukan apa-apa jika tanpa rakan-rakan dalam PR. Usaha anda untuk menarik Non-Muslim ke dalam Pas juga sebenarnya kejayaannya banyak bergantung pada rakan-rakan anda yang lain. Janganlah terlalu bongkak. Pas patut banyak beristighfar. Sikap mengangkat diri sendiri itu tidak patut dibiarkan menjadi darah daging Pas. Tidak mustahil pada masa depan, Pas akan memimpin PR menggantikan PKR jika ketulusan Pas dalam bersahabat Berjaya ditonjolkan. Itulah harapan masyarakat marhaen, agar Pas dapat dineutralkan.

Sekarang bukan masanya memikirkan tentang ‘perut saya’, tetapi fikirkanlah tentang ‘perut kita’…

No comments: