Monday, February 16, 2009

Pilihanraya Kampus yang diidamkan...

Salam Perjuangan!
  1. Atas permintaan ramai, saya akan cuba merungkai persoalan pilihanraya kampus dari sudut pandang saya.

  2. Mungkin akan ada yang terluka, tetapi jadikanlah ia sebagai pedoman bagi yang merasakannya baik.

  3. PRK baru-baru ini menunjukkan sekali lagi pihak yang melabelkan diri mereka Pro-Mahasiswa kembali memegang tampuk SRC. Sebenarnya mereka bukanlah pro-mahasiswa, tetapi mereka adalah pro-pembangkang, terutama PAS. Mahasiswa jangan mudah tertipu dalam hal ini.

  4. Memenangi PRK dengan cara begini memanglah sesuatu yang tidak ikhlas. Menggunakan nama Pro-M seakan-akan mereka neutral, akhirnya mahasiswa mengundi mereka. Rupa-rupanya mereka adalah bayangan parti politik luar. Kebanyakan mahasiswa tidak sedar yang diri mereka tertipu.

  5. Di UIA, nama WUFI dipakai. Kononnya 'We Unite For Islam', tetapi semasa berkempen, bertegur sapa pun tidak, tambahan pula mengutuk dan menjatuh-jatuhkan calon yang lain, yang juga seorang Islam. Idealisme politik cara jahiliah yang dipegang, bukan cara Islam.

  6. Sebab itulah kita perlu lari daripada mengekori parti politik, PR mahupun BN. Kita perlu bina suasana politik baru di kampus-kampus. Pro-pembangkang dan Pro-aspirasi perlulah dibuang daripada landskap politik kampus.

  7. Mahasiswa perlu berpegang pada idealisme politik yang baru. Jangan memasukkan diri ke dalam kumpulan yang memperjuangkan idelisme politik luar, kerana idelisme itu selalunya tidak tulen. Kita ada ilmu yang tulen, ada akal yang waras, dan ada idea yang jelas. Maka perjuangkanlah menggunakan cara kita sendiri, bukan dengan mengaitkan diri dengan mereka.

  8. Mahasiswa perlu bangkit dan tolak sebarang usaha mengaitkan perjuangan mahasiswa dengan parti politik luar. Walaupun kebebasan kita termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan, tetapi biarlah kebebasan itu tidak dimanipulasi oleh kumpulan berkepentingan. Binalah idealisme politik baru di kampus yang tulen dan bersih.

  9. Yang paling penting untuk mahasiswa ialah mengambil tahu tentang perkembangan semasa, politik, dan dalaman kampus. Kita juga perlu tahu, siapa yang dicalonkan dan siapa yang terpilih sebagai SRC. Kita juga perlu tahu apakah taktik yang digunapakai oleh mereka supaya memenangi SRC, dan akhirnya 'mengawal' kita semua. Jika kita tak ambil endah, akhirnya kita akan dipergunakan dan diperkudakan untuk kepentingan kuasa mereka.

  10. Bangkitlah Mahasiswa!

2 comments:

rantong said...

Doa selamat agar penyatuan orang melayu tidak longgar oleh dakyah orang-orang kafir dan DAP dan orang yang besekongkol dengan DAP.

"Segala kepujian dan kesyukuran dipersembahkan ke hadhrat-Mu ya Allah di atas limpah rahmah perlindungan kepada kami sekalian dengan aman tenteram, sihat wal’afiat dan selamat sejahtera. Kami memohon kepada-Mu ya Allah semoga diperkukuhkan perpaduan, dipereratkan persaudaraan dan diperkuatkan keazaman, hasrat dan cita-cita agar sentiasa mendapat keredhaan-Mu ya Allah".

"Kami juga memohon kasih sayang-Mu ya Allah agar jiwa dan kehidupan kami berada dalam aman di dunia agar kami dapat mengimarahkan bumi sepertimana yang Engkau perintahkan, maka daripada Engkaulah sahaja ya Allah kami memohon bantuan dan pertolongan".

"Kami dengan segala rendah diri memohon agar Engkau kurniakan kami dan hamba-hamba-Mu sekalian dengan taufik dan hidayah, sentiasa di bawah pimpinan dan petunjuk-Mu ya Allah, mudah-mudahan segala usaha dan amal yang kami tunaikan akan mendapat sepenuh kejayaan dalam keredhaan dan restu-Mu di sepanjang zaman".

"Berkatilah negara Malaysia ini dan rahmatilah di bawah perlindungan-Mu sekalian yang bersangkutan dengannya semoga mendapat pertunjuk dari-Mu ke jalan yang Engkau redhai serta dengan penuh kehormatan dan kesucian, di samping meninggikan syiar-Mu dalam semua bidang".

"Peliharakanlah kami dan negara kami daripada segala bala bencana. Jauhkanlah kami sekalian daripada segala ancaman dan pengkhianatan. Bersihkanlah negara kami dari segala anasir jahat. Pandulah kami semua ke jalan yang benar, adil dan saksama dalam melaksanakan tanggungjawab yang diamanahkan.".

"Kekalkanlah ya Allah kebenaran, keadilan, perpaduan, ketenteraman dan kemakmuran dalam negara bertuah ini".


View Profile: Rantong™

safwanmohamad said...

Amiin..!
Jangan kita putus asa. Teruskan perjuangan. Jangan putus harapan.