Friday, March 6, 2009

Isu kampus kita...

  1. Pelbagai isu timbul kebelakangan ini. Pertama, perpustakaan di JHC akan ditutup. Kedua, ruang letak kereta terhad. Ketiga, brothers akan berpindah sekali lagi! Keempat, CF sisters ditakluk dan ditutup.
  2. Perkara ini sudah lama diperjuangkan. Pada tahun lepas, saya sendiri telah beberapa kali menyuarakan isu common-room, contohnya. Akhirnya, kita dapat satu common-room yang sederhana besarnya; tidak selesa, tetapi memadailah.
  3. Isu tetap ada. Kini, lebih besar lagi isunya. Apa yang mampu kita lakukan?
  4. Kalau dikira, setiap pelajar berhak menyuarakan rasa hati mereka. Mahasiswa bukan lagi kanak-kanak kecil yang perlu diarahkan untuk melakukan sesuatu, tetapi rakan dalam pembangunan. Perbincangan perlu dibuat supaya isu ini boleh dikendalikan dengan baik.
  5. Saya ingin mencadangkan agar satu petition dibuat untuk menyatakan pendapat kita terhadap isu-isu tersebut.
  6. Pertama, kewujudan perpustakaan JHC telah menyebabkan 'human resource' terhad. Ini menyebabkan perpustakaan tidak dapat menyediakan perkhidmatan terbaik kepada pelajar dan staf. Pembukaan perpustakaan terpaksa digilir-gilirkan supaya tidak berlaku pertindihan. Jika MSC bersetuju dengan pendapat ini, penerangan perlu dibuat kepada setiap ahli agar mereka faham, kenapa MSC tidak menentang gerakan ini.
  7. Kedua, isu ruang letak kereta. Isu ini memang tidak akan dapat diselesaikan dalam masa terdekat, melainkan ada pihak yang berkompromi dalam hal ini. Antara caranya ialah:
  • menghadkan kewujudan kereta melalui persetujuan kuota untuk setiap batch dan setiap kuliyyah;
  • menyusun jadual agar digilirkan perletakan kereta di tempat letak dekat dengan mahallah;
  • membuat persetujuan berdasarkan siapa cepat dia dapat.
  1. Ketiga, isu perpindahan brothers. Dalam isu ini, kita hanya boleh membuat petisyen mengharapkan agar mereka mempertimbangkan pendapat kita. Ia perlu dibuat segera memandangkan masa sedang pantas berlalu.
  2. Keempat, CF sisters yang ditakluk. Saya cukup marah dengan menaklukan tersebut. Akibatnya, banyak meeting kita terpaksa dibuat di tempat yang tidak kondusif. Kalau di Perak, mereka bersidang di bawah pokok, begitu juga di UIAM Kuantan. Tidak ada sebab yang kukuh CF sisters ditutup. Kita perlu bantah tindakan ini.
  3. Kepada pemimpin-pemimpin, kami sentiasa meletakkan harapan kepada anda. Buatlah yang terbaik. Mahasiswa perlu mampu menunjukkan sesuatu yang hebat. Mahasiswa hebat.

1 comment:

srckuantan said...

sykran. kami akan usahakan utk kemudahan mahasiswa iium kuantan tercinta.